angeliin

Alla inlägg under oktober 2012

Av Alexandra Angelin - 6 oktober 2012 00:18

Efter maten blev det äppelpaj :)
Gott..

Har nyss haft ansiktsmask och duschat, så nu kallar sängen..
Bädda ner mig till en film ska jag göra..

Händer imorgon?
Jadu, det får vi se..
Man behöver inte planera saker varje dag inte..

Natti natti på er

XoXo

Av Alexandra Angelin - 5 oktober 2012 23:58

Usch :(

Att veta att en person som betyder något för en mår dåligt.

Både psykist och fysiskt.

Det är hemskt :(

Man vill hjälpa, men får inte fram dom rätta orden.

Man gör så gott man kan, men känner ändå att det inte hjälper :(

Att bara veta att en person mår skit är inget roligt.

Vad man än säger så är det ine tillräckligt..

Vet inte?!

Men, man gör sitt bästaoch hoppas personen förstår.


Det är svårt att hjälpa en person som mår dåligt men inte vill berätta varför..

Den måste öppna sig för att få hjälp.

Ibland hjälper det inte ens att prata med någon, men det blir bara sämre av att hålla det inom sig..

Hoppas allt löser sig för dig, jag finns hör för dig och det vet du :)


<3


XoXo

Av Alexandra Angelin - 5 oktober 2012 20:17

Ja då var det kväll nu då :)
Maten nere, alla gillade pizzan..
Men inte så konstigt ;)
Jag som gjorde den ju haha
Nej jag skojade.
Men jag brukar lyckas om jag anstränger mig :)

Får se vad jag hittar på med nu?
Ska ner och handla äpplen i alla fall.
Senare blir det ansiktsmask och kanske äppel paj :)

Av Alexandra Angelin - 5 oktober 2012 16:48

Hejsan!!


Tråkigt väder idag..

Regn och åter regn..


Micke lanar med sin kompis denna helgen med..

Så dom valde maten som ska göras idag, så jag får väl börja med den :)

Hemma gjord pizza :)

Gott, får ta och börja med degen snart, den ska ju jäsa ett tag innan man kan börja med resterande.


Receptet jag använder för pizza degen är :


Pizzadeg


Ingredienser till pizzadeg

50 gram jäst

5 dl vatten

4 msk olja

1 tsk salt

10 - 14 dl vetemjöl

 

Tillagning av pizzadeg

Värm upp vatten till 37 grader. Smula jästen i bunke och häll över lite av vattnet över jästen och rör runt tills det är upplöst.
Häll i resten av vattnet och tillsätt salt och olja.
I med vetemjölket, lite i taget. Vispa tills det blivit en fin deg.
Låt jäsa i cirka 45 minuter under bakduk.

Mjöla och knåda degen på bord tills den är smidig. Kavla ut degen i den form som du vill ha den i och lägg på bakplot eller pizza-former.


Det får bli 2 stora pizzor.

Killarna lär väl äta mer än 1 gång med tanke på att dom bara sitter vid sina datorer..

Blir en pizza med ost, skinka och jalapenos.

Sen en vanlig med bara ost och skinka :)


...


Nej dax att börja med degen nu :)

Undertiden den jäser så får vi se vad jag hittar på med.

Måste i alla fall tvätta och städa lite idag med :)


Ha en bra dag.


XoXo



Av Alexandra Angelin - 5 oktober 2012 12:57

Här om dagen bakade jag FrukostBullar..

Har gjort de innan med.

Men alla gånger jag bakat innan så brukar bullarna smaka jäst.

Men nu dom två senaste gångerna så har dom blivit super goda :)


Knepet där är.


Använd bakpulver tillsammans med jäst.

Bakpulver tar bort jäst smaken.


Här kommer receptet:


Frukostbullar

 

Ingredienser

 

125 g smör
3 dl mjölk
3 dl vatten
50 g jäst
3 msk socker
½ tsk salt
1 ½ tsk bakpulver
Ca 12-14 dl vetemjöl

Pensling:
Ägg
Vallmofrön/sesamfrön

 

Gör så här

 

Smält smöret och rör ner mjölk och vatten. Låt bli fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och rör ner vätskan. Rör tills jästen löst sig.

Tillsätt socker, salt, bakpulver och så mycket mjöl att degen blir lagom fast. Baka ut lagom stora bullar.

Låt jäsa på plåt under bakduk i 30-40 min. Vispa upp ägget och pensla med det och strö på vallmofrön. Grädda i 250 grader ca 8 min.


Mycke viktigt att bara låta dom jäsa när dom är ut bakade.

Jag gjorde mina så dom vägde 100g var, då blev dom perfekta och typ lika stora som bullar man handlar :)


Ja      g har aldrig ätit godare hemma gjorde frukostbullar :)


Hoppas ni får nytta av det.

XoXo


Av Alexandra Angelin - 4 oktober 2012 22:37

Vaknade till ett sms imorse av Tilde.

Hon undrade bara om jag var vaken och sa att hon tog bussen kl 10 :)

Halv 11 var hon hos mig.

Satt och snacka lite skit sen drog vi mot malmö..

Tilde bjöd på lunch :) <3

Blev bk, becca och danny kom dit :)

Sjukt längesedan man träffade henne, och så jävla söt hennes son är :)

Tilde började sin shopping..

Klockan 2 drog vi hem för vi skulle lämna mamma på jobb..

Efter vi lämnat mamma drog vi och shoppade igen xD

Massa olika affärer men tror tilde fick allt hon ville ha + lite till ;)

Va väl hemma vid 6 tiden :P

Lång shoppingdag.

Mys <3..


Nu ska jag bädda ner mig till en film.

Ha de bra..

XoXo

Av Alexandra Angelin - 4 oktober 2012 22:35

Har ny design och ny header.

Headern gjord av sussie :)

Tack gumman <3

Av Alexandra Angelin - 3 oktober 2012 23:10

I eftermiddags gick jag ner i byn och mötte Sussie, skulle passa dominic medans hon var på efterkontroll :)
Mötte upp min syster och Ludde utanför bm.
Sussie gick in och jag, min syster och pojkarna gick en runda :)

Ikväll har jag bakat och åter bakat :)
Har gjort frukost bullar och kanelbullar..
Kanelbullar gjorde jag för det är kanelbullens dag imorgon ju :)
Nej nu ska jag ta en dusch efter vi fikat sen bädda ner mig.
Imorgon blir det entré med Tilde <3

Ovido - Quiz & Flashcards