angeliin

Alla inlägg den 22 augusti 2012

Av Alexandra Angelin - 22 augusti 2012 18:04

Vaknade vid halv 11, satte igång med städandet.

Wow man kan se vårat storarum som ett storarum igen ;)

Haha känner mig duktig..

Städade fram till halv 2 då Oliwia kom hit, satt och snackade lite med henne sen fortsatte jag städa lite till.

Körde och lämnade mamma på jobbet sen körde vi till Burlöv och tog en fika och Oliwia shoppade :)

Nu är jag hemma igen och ska fortsätta städa och tvätta..

Måste tvätta alla mammas, pappas o mickes kläder så dom kan packa färdigt :)

Ska laga någon mat med, men vet inte vad hmm..

Aja vi får e vad det blir..

Kommer kanske ett inlägg senare ikväll.


 


Ha en fortsatt trevlig kväll.


XoXo

Av Alexandra Angelin - 22 augusti 2012 17:57

På lördag åker mamma, pappa, lillebror och max till Turkiet.

Blir tomt hus här hemma, så jag ska passa på att sluta röka.

Finns ingen som röker här då.

Så jag ska ge ALLT för att sluta.

Jag verkligen SKA denna gången.

Så blir att hålla mig sysselsatt hela veckan som är borta, men denna gången vill jag verkligen

och denna gången ska jag klara det.

Jag ska bli en rökfri Alexandra, en rökfri mamma.

Allt för mig och barnets bästa.

Jag ska klara det, jag vill klara det, jag kommer klara det.

Sen blir det inget rökande när folk åker i min bil eller är på mitt rum.. :)



Om du är gravid och vill sluta röka, så är det garanterat en av de bästa sakerna du kan göra för ditt barn. Men inte det lättaste. Risken finns att rökning inte bara är en vana och ett sätt att få en paus, utan ett beroende. Och som vid andra beroenden, kan du få starkt sug efter cigaretter när du bryter det. Men oavsett hur starkt suget är, kan du vara ännu starkare och möta det, öga mot öga. Det försvinner efter ett tag och som tur är finns det massor du kan göra med händerna inför att bli mamma!

Varför får man röksug?

Nikotin stimulerar hjärnans njutningscentrum så mycket att man vill ha mer av det. Röksuget slår till när hjärnan märker att nikotinhalten sjunkit. Det kan också slå till när du får 'tecken' på att det är dags att ta en cigarett. Även om ditt blodsystem är fullt av nikotin från ett färskt plåster, så kan suget vara framme om du känner lukten av cigarettrök. Allt din hjärna associerar till rökning - objekt, känslor, stress eller oro - kan trigga en stark lust att ta en cigarett. Om du alltid tar en cigarett när du läser tidningen, kanske du inte ens kommer igenom första sidan utan att du blir röksugen.

Hur länge har man röksug?

Attackerna är starka, men kortvariga. Röksug varar typiskt 3-5 minuter och klingar sedan av, oavsett om du tar en cigarett eller ej. Så fort det är borta, verkar den där ciggen inte lika viktig längre. För att verkligen kunna sluta, måste du vara beredd på att stå emot röksuget i fem minuter åt gången.
Röksug är vanligtvis starkast 3-5 dagar efter att du slutat och fortsätter vara besvärande i ett par veckor. Sedan börjar din hjärna sakta vänja sig vid ett liv utan nikotin, men det tar ännu ett tag innan du är över på andra sidan. Närhelst din hjärna identifierar en situation där den tycker det är dags att röka, kommer du att få röksug. De flesta som slutar får kämpa mot åtminstone enstaka attacker av röksug i upp till ett år. När du gått hela kalendern runt, är det dags att börja tänka på dig själv som en icke-rökare. Och när du nått dit, krävs det mer än lite cigarettrök eller stress för att du ska falla till föga igen.

Hur står jag emot röksuget?

Försök att identifiera röksuget som impulser från en särskilt opålitlig del av hjärnan. På så sätt kan du klart se att "detta är röksug" och sedan ge dig själv uppskattning för att du klarade av att stå emot.
Att känna igen röksuget för vad det är, är bara första steget. Du måste också vara beredd att skrida till verket. Vad du än kan tänka på för att distrahera dig själv de där minuterna det varar kan vara skillnaden mellan att lyckas och inte lyckas. Räkna inte med att kunna tänka klart när röksuget slår till, utan var väl förberedd.
Det finns massor av saker du kan göra. Dricka ett glas vatten, lösa korsord, lägga pussel, djupandas. Ring en kompis som kan ge dig stöd, gärna någon som själv slutat röka tidigare. Ta en sockerfri pastill eller tugga sockerfritt tuggummi. Eller gå på en snabbpromenad. Studier har visat att måttlig motion kan vara till stor hjälp med att stå emot röksug 
Ovido - Quiz & Flashcards